Komplexní ochrana digitálního majetku by měla být prioritou pro každou moderní firmu. Odpovědné osoby by přitom neměly zapomínat, že mezi potenciální hrozby nepatří pouze útoky kyberzločinců, k odcizení a zneužití dat velmi často dochází přímo uvnitř společností. Administrátoři a vedení mnohdy nemají přehled o přístupech uživatelů (zaměstnanců, externistů…), kteří jsou podle statistik pachateli až 95 % z celkového počtu případů úniků dat. V případě 7 z 10 incidentů jde o úmyslný akt.
Problematikou přístupů a uživatelských práv se zabývá identity management neboli řízení správy identit. Větší i středně velké firmy aktivně využívají tzv. identity managery (IdM) – systémy, které umožňují centralizovanou správu účtů a automatizaci rutinních úkonů.
Proč si pořídit IdM?
Důvodem pro implementaci IdM není pouze posílení digitální bezpečnosti, vlastnosti systémů firmám pomáhají také při snižování administrativní zátěže, a v konečném důsledku i s optimalizací nákladů.
Pracovníci IT oddělení nemusí díky IdM manuálně zakládat, rušit a upravovat přístupy do jednotlivých částí firemní infrastruktury – to za ně mohou udělat jiné kompetentní osoby (tzn. vedoucí pracovníci), což snižuje jejich vytíženost a dává jim více prostoru pro jiné úkony. V intuitivním prostředí identity manageru mohou nadřízení měnit veškerá práva zaměstnanců, aniž by museli čekat na reakci administrátora. Stejně snadný je například restart hesla nebo přidělení dočasného přístupu externistovi.
Správa identit tedy zásadně posiluje nejen bezpečnost, ale také současně produktivitu v rámci všech úrovní zaměstnanecké struktury. Běžní uživatelé mohou zažádat o přístup či změnu hesla bez nutnosti kontaktování IT helpdesku a zároveň mohou kdykoliv nahlížet do přehledu oprávnění. IdM taktéž urychluje nástup nového personálu (přidělení přístupů probíhá automaticky) a výrazně usnadňuje audit.
Další praktické informace o identity managementu najdete na stránkách společnosti BCVsolutions.eu – českého vývojáře špičkového identity manageru CzechIdM.